Op zaterdag en zondag 29-30 november 1997 maakte componist en pianist Paul Steegmans samen met een 30-tal Limburgse musici opnames voor deze CD. Ludo Claesen verleende zijn medewerking zowel als vibraphonist als dirigent. De werken op deze CD volgen elkaar op in een gevarieerde bezetting. Sommige werken hebben een religieus karakter en krijgen als het ware een mystieke, impressionistische sfeer die aanleunt bij de de jazz zoals “Inventie” of het folkloristische zoals “6 sacrale dansen voor 2 piano’s.” Andere nummers sluiten meer aan bij de delicate en charmante salonmuziek en zijn kleurrijk opgebouwd, soms ingetogen, soms briljant zoals de 2 “Orkestwalsen”. Enkele werken zijn gebaseerd op bekende melodieën zoals “Met Bach op de koffie” of zijn er vakkundige bewerkingen van zoals “Blue rondo à la Turk”, “Bluesette-variatie”
De Italiaanse componist Pietro Ferrario omschreef het al seen CD vol serene en nostalgische momenten met jazzinvloeden, mooie orkestraties en heerlijke bewerkingen. Devoorstelling vond plaats in ‘Het Cultureel Centrum’ van Genk op 26 maart 1998.
"Door de muzikale taal van Paul Steegmans loopt een gouden draad. Zijn eerste contact met muziek, als koorknaap, heeft er blijkbaar voor gezorgd dat hij steeds componeert vanuit een boeiende melodische lijn. Zijn oeuvre is een meeslepend geheel van heerlijke melodieën, pittige ritmen en....achter elke maat loert wel eens de dissonante ondeugd of een spetterend ritme. Zijn creativiteit ontrolt zich met een levendige vanzelfsprekendheid, zijn muzikaal totaalbeeld is in evenwicht. Kortom, het is meesterschap, het is vakmanschap!" (Hugo Joris) Andere adjectieven voor zijn composities zijn "rijk" (Mirec Cerny), "expressief"(Edmond Saveniers), "melodisch neo-klassiek" (Jacques Van Deun), "boeiend en aantrekkelijk" (Guido De Neve), "zeer persoonlijk en aantrekkelijk"(Hugo Heughebaert), "speels en creatief" (Carl Van Eyndhoven) "indrukwekkend en gevarieerd" (Jan Van de Roost) “meisterliches” (Thomas Ziegner) “een gevoelvolle muziektaal met een opvallend gezond modernisme” (Frits Celis) De componist omschrijft zijn stijl als romantisch en impressionistisch getinte hedendaagse muziek met aandacht voor melodische lijnen en kleur. Onder invloed van zijn improvisatietalent weet hij telkens vanuit rijke ideeën geïnspireerde composities op te bouwen.
De componist schreef deze grootse compositie in opdracht van het Comité Zevenjaarlijkse Virga-Jessefeesten als sluitstuk van de feesten van 2003. In dit oratorium op tekst van René Geldof wordt een antwoord gezocht op de existentiële levensvragen. Stad van Vrede is een contrastrijke compositie die vertrekt vanuit de Hasseltse geschiedenis. Oude teksten (Pater Jonghen, Willem Bernard…) zijn een uitgangspunt en inspiratiebron voor expressieve hedendaagse poëzie die als het ware een reflectie is. (René Geldof, Anton van Wilderode). Door de contrastwerking krijgt het werk een sterke eenheid en blijft het steeds boeien. De creatie vond plaats op 5 september 2003 te Hasselt, op 6 september volgde en tweede uitvoering te Maastricht. Uitvoerders waren: Els Crommen, sopraan – Robert Luts, tenor – Michel Kempeners, recitant – De Limburgse Oratoriumvereniging – Het Limburgs Symphonieorkest o.l.v. Ludo Claesen. Frits Celis schreef over de partituur: "ik vind uw werk eenvoudig prachtig! Dit oratorio getuigt van een echt creatief talent en van een benijdenswaardig kunnen."